Rok 1968 był wyjątkowy dla Ferrari. Zarówno dla firmy jak i człowieka. Bowiem Enzo Ferrari zapoczątkował w wyjątkowy sposób linie drogowych samochodów z centralnie umieszczonym silnikiem. I mówi się, że F8 Tributo z otwartym dachem, zaprezentowane ostatnio dziennikarzom w Polsce, może być jej ostatnim elementem. Ale czy na pewno?
308GTB x 328GTB Turbo
308 GTB był pierwszym drogowym samochodem Ferrari z centralnie umieszczoną jednostką V8.
A jego następca, 328 w wariancie GTB Turbo jasno dał znać, że w tej filozofii jest również miejsce na mniejsze, w tym wypadku zaledwie 2-litrowe, turbodoładowane V8.
Konsekwencja
Lata mijały, a następcy 308GTB, niezmiennie stawiały jako pomnik swoje serce w postaci silnika V8. Ferrari 328, 348, F355, 360, F430, 458. Ich nazwy były odniesieniem do ich dziedzictwa, niejednokrotnie do liczby cylindrów – 8 – nawiązując, uzupełniając o pojemność jednostki napędowej.
488GTB
Wyjątkiem jest model 488GTB – już w tym przypadku można było dostrzec zmieniającą się filozofię. Tu nazwa oznacza pojemność skokową pojedynczego cylindra i nawiązanie do najstarszego z rodu: 308GTB.
F8 Tributo
Analizując poprzednie analogie, nazwa nowego modelu skupia się tylko na liczbie symbolizującą liczbę cylindrów, a dopisek Tributo (wł. hołd), jasno wskazuje kierunek myślowy. Chyba nie muszę więc dopowiadać, że Ferrari jasno daje tym zabiegiem znać o schyłku pewnej tendencji.
F8 Spider
To może być ostatni element układanki tej ponad 50-letniej tradycji omawianej linii, a wielu wskazuje wspomniany model 308GTB jako zarodek. Przy czym jest jeszcze jeden element, często pomijany w tej układance.
Dino
Syn i samochód. Bo tak Enzo Ferrari nazwał w 1968 roku pierwszy model z nowej linii samochodów – na część zmarłego syna. To prawdziwie pierwszy drogowy model Ferrari z centralnie umieszczonym silnikiem.
Powrót do korzeni
A więc czy kolejny krok, czyli według wielu analityków, silnik V6 uzupełniony układem elektrycznym to faktycznie porzucenie pewnej tradycji? Czy może jednak powrót do korzeni? Bo prawdziwy protoplasta, Dino, właśnie w silnik V6 był wyposażony.
F8 Spider
Serducho: podwójne doładowane 2,9l V8
Liczby: 720KM i 770Nm
Pierwsza setka: 2,9s
Druga setka: 8,2s
Top speed: 340km/h
Nadwaga? Nie stwierdzono: 1400kg
Wiatr we włosach: po 14s składania dachu.
Zaawansowana aerodynamika zmniejsza opory o 10% w stosunku do 488GTB. – czytaj: pojedziesz szybciej, nie tracąc pewności w prowadzeniu.
Dziękuje za zaproszenie na pre view Ferrari Polska i La Squadra!
facebook.com/KacperZiolkowskiAutomotiveStories
instagram.com/kacperziolkowski.stories