BMW X4M

Story #31 – Nowe pojęcie | X4M Competition

Wszyscy się tego spodziewaliśmy. Oczywiście biorąc pod uwagę aktualną modę, popartą ogromnym zainteresowaniem klientów. Ale w końcu i bawarska marka wprowadziła „pełne M”, dla linii modelowej średnich SUVów. Nowe X3 i X4 nie dość, że otrzymały swoje sportowe odmiany, to od razu z możliwością uzupełnienia konfiguracji o pakiet Competition. Pakiet znany z poprzednich modeli przede wszystkim z podniesionej mocy, zaostrzonej pracy poszczególnych elementów podwozia i usztywnionym zawieszeniem. A jak odnajdzie się w tym klimacie SUV? Czy X4M otoczony dziedzictwem działu M, zasługuje na określenie terminem sportowca?

///M Look

Wizualnie dostajecie wszystko to, co w  sportowych modelach bawarskiej marki najlepsze. Cztery końcówki układu wydechowego, tym razem rozstawionych szeroko, pełen pakiet czarnych dodatków nadwozia, lusterka w charakterystycznym kształcie, 21” felgi zarezerwowane dla najmocniejszej wersji tego SUVa w wersji coupe. No właśnie. Czy sportowa wersja X4 poprawiła wizualny odbiór całej bryły? Wiele z Was jest za i równie tyle przeciw. Za to klienci są jednomyślni w tej kwestii, bo popularność tej wersji nadwozia jest wręcz oszałamiająca. Ale w moim odczuciu bliźniacze X3 nadal wypada korzystniej. Zachodzę w głowę czy odważniejszy lakier mógłby coś tutaj zmienić.

///M Power

Zdecydowanie za mało mam obycia z modelami M, również historycznie, by jednoznacznie potwierdzić bądź zaprzeczyć, czy najmocniejsze X4 jest pełnoprawnym członkiem tej wyjątkowej rodziny. Natomiast bezsprzecznie oddaje honory w kwestii dynamiki tej wersji. Nowy, trzylitrowy sześciocylindrowiec, z pakietem Competition generuje 510 koni mechanicznych (o 30 więcej niż w standardowym X4M) i oferuje przyspieszenie do pierwszej setki na poziomie 4,1s. Co nie wątpliwie czuć. Natomiast przez gabaryty samochodu osiąganych prędkości już nie bardzo, co szczególnie w perspektywie obowiązujących ograniczeń, może być co najmniej problematyczne…

Regulacja natężenia ///M

Sam samochód możesz zestroić tak, jak masz na to aktualnie ochotę, przełączając pomiędzy trzema trybami pracy silnika, zawieszenia i układu kierowniczego (Comfort, Sport i Sport Plus). Dodatkowo niezależnie regulując prace skrzyni biegów, a właściwie poziom utrzymywanych obrotów silnika, przed zmianą kolejnego przełożenia. Genialnym rozwiązaniem jest wybór z poziomu kierownicy dwóch predefiniowanych, spersonalizowanych zestawów ustawień jazdy, które mogą w sekundę zamienić potulnego baranka w zrywnego wilka – tak, rozpiętość w ustawieniach jest tak duża.

///M Performance

Ku mojemu zaskoczeniu, w X4M doszukacie się odrobiny nadsterowności. Nawet jeśli będzie ona nieco wymuszona. Szpera i procentowe przeniesienie napędu 60:40 faworyzujące tylną oś (w sportowym trybie jazdy z ograniczeniem ingerencji DSC), pozwoli na odrobinę zabawy w zakrętach, szczególnie przy odjęciu gazu u ich szczytów. Całość zamyka się w całkiem zwartym opakowaniu. Oczywiście jak na standardy SUVów. Bo nie oszukujmy się, najtwardsze zawieszenie w końcu musi poddać się i masie, i dużemu prześwitowi. I to jest jeden z istotniejszych „ale” dla którego nie potrafię sprecyzować czy X4M należy brać na poważnie w kategorii sportowców z rodziny BMW. Owszem, to potwornie szybka bestia, z elastycznym i przyjemnie kręcącym się silnikiem, która potrafi dostarczyć na prawdę sporo emocji. Tylko nie wiem czy zdefiniowałbym je jako sportowe…

Nowe pojęcie

Może powinniśmy ukuć nowy termin. Określający potężne SUVy z pokładami osiągów, ale które ze względu na swoją naturę, sportowymi ciężko nazwać. Może zbytnio wymyślam. I przyznam się bez bicia, że hot-SUVy to kategoria którą bardzo płytko znam. Samo założenie wydaje się jak najbardziej słuszne i pożądane. Bo umówmy się, kto po komfortowym odstawieniu wszystkich dzieci po swoich kątach i pokonaniu miejskich przeszkód, nie chciałby nie zmieniając środka transportu docisnąć pedał gazu i poczuć nieco wpompowywanej adrenaliny wraz z kolejnymi litrami benzyny. Szczególnie jeśli jazda w sportowym stylu na limicie możliwości nie leży w czyjejś naturze? W takim wypadku, X4M bez kompleksów będzie potrafił to zapewnić.

kz


We współpracy z Bawaria Motors Warszawa – Dealer BMW.

facebook.com/KacperZiolkowskiAutomotiveStories
instagram.com/kacperziolkowski.stories